Buitenpost – Huizen

Huizen duwt Buitenpost verder in de gevarenzone

VV Buitenpost verloor zaterdag met 1-3 van SV Huizen. Daarmee speelde de laatste ploeg zich veilig en raakt Buitenpost meer in de problemen. Het team van trainer Willem Brouwer zakt een plaats en ziet het gat naar de nacompetitiestreep slinken naar twee punten. Volgende week wacht een zware uitwedstrijd tegen DETO. Het laatste duel is op 27 mei thuis tegen concurrent CSV Apeldoorn die op de eerste herkansingsplek staat. “Dat wordt een echte finale”, aldus Brouwer.

Beide ploegen moesten winnen om afstand te nemen van de gevreesde nacompetitieplaatsen. Buitenpost begon zwaar gehavend aan het duel door een groot aantal geblesseerden. Hierdoor moest Brouwer een beroep doen op twee spelers van het tweede elftal. Niels Wiersma en Wilbert Postma begonnen op de bank. Huizen nam het heft eerst in handen en was dreigender. Met name in de omschakeling was het steeds alle hens aan dek voor de Buitenposter verdediging. Zo blokte Bas Verbree een bal om een doelpunt te voorkomen en was er een redding van doelman Kevin van der Meulen nodig. Na een kwartier kwam Buitenpost beter in de wedstrijd. Het eerste wapenfeit kwam van Verbree. Zijn afstandsschot miste het nodige venijn. Daarna was er een verrassend schot van Mark van der Meer die de keeper met de nodige moeite keerde.

Naast
Even later werd Rik Weening in de rug geduwd in het strafschopgebied. Hij kreeg geen penalty van scheidsrechter Groenewegen. Aan de andere kant werd Huizen gevaarlijk vanuit een scrimmage, maar Van der Meulen had goed zicht op de situatie. Tien minuten voor rust kreeg Sam Wormmeester een grote kans. Van der Meer gaf een harde, strakke voorzet, maar Wormmeester kreeg zijn voet niet goed tegen de bal waardoor die naast ging.

Zomaar raak
Na de thee was er een kans voor Verbree. Uit een lastige hoek schoot hij op goal, de keeper stompte de bal weg en de rebound leverde niets op. Daarop dacht Huizen te scoren, maar het was buitenspel. Na bijna een uur spelen nam Huizen een vrije trap die scherp werd ingedraaid. Joshua Lo-Asioe kon zomaar raak koppen: 0-1. Brouwer reageerde door twee nieuwe spelers in het veld te brengen. Rolf Dijk en Mike Visser vervingen Mark van der Meer en Willem de Boer. Toch was het weer Huizen die gevaarlijk werd. Van der Meulen had een goede redding op een kopbal. Vervolgens was er een kansje voor Weening. Hij onderschepte een bal van de keeper. Uit een moeilijke hoek mikte hij naast.

Volop in de aanval
Op het moment dat Huizen een vrije trap mocht nemen, wisselde Brouwer Jort van der Meulen en Youri Sletering voor Niels Wiersma en Durk de Haan. De frisse verdedigers konden niet voorkomen dat opnieuw een scherp indraaiende bal voor de tweede keer door Lo-Asioe werd binnengekopt. Drie minuten later stond er 2-1 op het scorebord. Dijk gaf een uitstekende pass op Weening die in plaats van direct te schieten eerst zijn tegenstander uitkapte en vervolgens de doelman kansloos liet. Dit doelpunt gaf Buitenpost een boost. De ploeg ging volop in de aanval en gaf ruimte weg waarvan Huizen bijna profiteerde. De Haan moest een bal van de lijn halen. Tien minuten voor tijd maakte Wilbert Postma onder applaus zijn debuut. Het slotwoord was in blessuretijd aan Huizen. Van grote afstand schoot Sergio Kozjak de bal over Van der Meulen die ver voor zijn goal stond in het net: 1-3.

Frustratie
Coach Brouwer vond het een frustrerende middag. “Het is vechten tegen de bierkaai. Eerst verlies tegen HZVV, deze week haakten Danny Boersma en Edwin Schaafsma ook nog af. Er staan zoveel spelers langs de kant, dan weet je van tevoren dat het heel lastig wordt.” Toch constateerde ook Brouwer dat beide ploegen elkaar in evenwicht hielden in de eerste helft. Zijn frustratie zat met name in de manier waarop Buitenpost verloor. “Domme tegengoals door domme overtredingen. Vrije trappen die in de vijf meter vallen die als ploeg niet adequaat worden verdedigd. Daarom een terechte nederlaag.” Hij was wel blij met de inzet van zijn team. “De jongens hebben weer knoeperhard gewerkt. En superblij dat het tweede ons kon helpen met twee spelers, die heb ik dan ook beide laten voetballen. Ze waren ook nodig want we lopen op onze tenen.” De spanning loopt op, erkent Brouwer. “Volgende week wordt heel lastig tegen DETO, die speelt nog voor een plek in de nacompetitie voor promotie. We hopen die week erop weer een paar fitte jongens erbij te krijgen. Ik denk dat het 28 mei druk wordt op De Swadde. Dan verwacht ik tegen Apeldoorn een finale voor handhaving of een plek in de nacompetitie.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen (73. Niels Wiersma), Bernd Douma, Mark Huizinga, Youri Sletering (73. Durk de Haan), Willem de Boer (60. Mike Visser), Bas Verbree (82. Wilbert Postma), Jorrit Terpstra, Sam Wormmeester, Rik Weening, Mark van der Meer (60. Rolf Dijk)

Scoreverloop: 59. 0-1 Joshua Lo-Asioe, 73. 0-2 Lo-Asioe, 76. 1-2 Rik Weening, 93. 1-3 Sergio Kozjak
Gele kaart: Jort van der Meulen, Willem de Boer, Sam Wormmeester, Mark Huizinga, Rik Weening (Buitenpost)

Pupil van de week: Thijs Pietersma (JO11-1)