Buitenpost – Swift

Buitenpost verliest seizoensopener tegen Swift

Een valse start zaterdag voor Buitenpost in de vierde Divisie, voorheen Hoofdklasse. Op De Swadde won Swift met 0-3. De Amsterdammers straften persoonlijke fouten genadeloos af en scoorden op de juiste momenten. Het betekent werk aan de winkel voor trainer Willem Brouwer om die dure slordigheden eruit te krijgen. “We hadden vijf nieuwe spelers in de basis. Dat is eigenlijk te veel. We gaan zien wie zich de komende weken het gemakkelijkst aanpast aan het hoge niveau, want we krijgen een pittig programma.”

Vijf spelers maakten hun debuut bij de Blauwkes: Frits Veenema, Sam Wormmeester, Edwin Schaafsma, Bas Verbree en Youri Sletering. Voor de laatste twee, afkomstig uit de Cambuur-jeugd, was het hun eerste wedstrijd bij de senioren. Ook was er een basisplaats voor de weer fitte Robin Huisman de Jong. Hij verscheen na elf maanden weer op het wedstrijdformulier, nadat hij in september vorig jaar in een competitieduel een nekwervel brak. Een aantal vaste krachten ontbraken in de basisopstelling omdat ze net terugkwamen van vakantie. Dat er grotendeels een nieuwe ploeg op het veld stond, was te merken in de beginfase. Het oogde zeer onwennig en Buitenpost had de grootst mogelijke moeite met de vele positiewisselingen van Swift, die overigens 13 nieuwe spelers in de selectie moest inpassen. “Het was zoekende aan onze kant, de nieuwe spelers moesten ook wennen aan het grote mannenvoetbal en de entourage”, aldus Brouwer.

Reflex
Tijd om rustig in de wedstrijd te komen was er niet. Al na drie minuten wist Swift te scoren. De Amsterdammers mochten ongestoord een voorzet geven waarna er weifelend werd opgetreden in het vijfmetergebied. Bas Buimer kon daardoor eenvoudig binnenkoppen. Frits Veenema probeerde iets terug te doen, maar zijn schot werd geblokt. Buitenpost kreeg vervolgens twintig minuten lang geen grip op Swift. Een redding van Kevin van der Meulen en een goede tackle van Bernd Douma voorkwamen een grotere achterstand. Pas na ruim een half uur was er weer een kans voor de thuisploeg. Sam Wormmeester werd goed weggestuurd en besloot de bal breed te leggen op Veenema. Met een prima reflex hield de Amsterdammer doelman hem van scoren af.

Vertrouwen
Daarna waren de ploegen aan elkaar gewaagd. Dat gaf de Buitenposters vertrouwen voor een betere tweede helft. Die begon met een aanvallende wissel: de teruggekeerde Rik Weening verving Durk de Haan. Na vijf minuten viel Veenema geblesseerd uit. Zijn plek werd ingenomen door Rolf Dijk. Het strijdplan van Brouwer werd echter snel gedwarsboomd door Swift. Uit een corner kopte de lange Rik Breemhaar vrijstaand raak: 0-2. Direct daarop was er een kans voor Dijk. Zijn schot werd gepareerd door de keeper, de rebound was net geen prooi voor Wormmeester. Een paar minuten later was de wedstrijd gespeeld voor Buitenpost. Een terugspeelbal werd onderschept, waarna Fidel Yilmaz mocht binnentikken. “Als we de 1-2 hadden gemaakt, was het een spannende wedstrijd geworden. Na de 0-3 was het over en uit”, aldus Brouwer. Ook drie verse krachten, Joran Olijve, Jorrit Terpstra en de debuterende Jort van der Meulen, konden het tij niet meer keren. Volgende week is er een uitwedstrijd tegen Berkum, die hun eerste wedstrijd ook verloren.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (69. Jort van der Meulen), Bernd Douma, Robin Huisman de Jong (69. Joran Olijve), Durk de Haan (46. Rik Weening), David Kazimier, Edwin Schaafsma, Youri Sletering, Bas Verbree (69. Jorrit Terpstra), Sam Wormmeester, Frits Veenema (50. Rolf Dijk)

Scoreverloop: 3. Bas Buimer 0-1, 56. Rik Breemhaar 0-2, 64. Fidel Yilmaz 0-3
Gele kaart: Rik Weening (Buitenpost)

Pupil van de week: Danyl Kits