Buitenpost – Urk

Buitenpost verliest ‘typische nul-nulwedstrijd’ van Urk

Op sportpark De Swadde waren zaterdag weinig kansen te tellen in de wedstrijd tussen VV Buitenpost en SV Urk. Toch waren het de bezoekers die uit een van de schaarse mogelijkheden raak wisten te schieten. “Een typische nul-nulwedstrijd, maar we verliezen hem wel. Dat is sneu”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer. Met de overwinning klimt Urk naar de eerste plaats in de Hoofdklasse B en blijft Buitenpost tiende, op drie punten van een nacompetitieplek.

Nadat pupil van de week Mart Terpstra fraai raak had geschoten, nam Urk direct het initiatief. De ploeg kwam een paar keer gevaarlijk door zonder dat keeper Kevin van der Meulen in actie hoefde te komen. Na een aarzelend begin, probeerde Buitenpost ook het doel te bereiken. Echte kansen werden er echter niet gecreëerd. Na ruim twintig minuten spelen kreeg het fysiek sterkere Urk een hoekschop na dom balverlies bij de Blauwkes. Wim de Vries werkte de ingekopte bal van de lijn, maar de rebound was een prooi voor Hessel Snoek: 0-1. Even later was Klaas Romkes dicht bij een tweede treffer, maar zijn lob over Van der Meulen ging naast. Pas tegen het eind van de eerste helft was er een goede kans voor Buitenpost. Folkert van Dongera dacht uit te kunnen halen maar werd dusdanig gehinderd dat zijn doelpoging mislukte.

Alles of niets
In de rust besloot de technische staf aanvallend te gaan wisselen. Rolf Dijk, Joran Olijve en Aleksandar Randenkovic kwamen in het veld voor de moegespeelde jongelingen Mike Visser, Jorn Jongsma en Max Huiskamp. Urk ging de minimale voorsprong verdedigen, waardoor het voor Buitenpost lastig werd om er doorheen te komen. Na tien minuten was er een mooie slalom van Dijk. Hij paste op Van Dongera, maar die kon de bal in scoringspositie net niet goed aannemen. Even later kon Durk de Haan een voorzet afgeven, maar door een oneffenheid in het veld kwam de bal niet bij een vrijstaande medespeler. Aanvaller Jorrit Terpstra kwam daarna verdediger Wim de Vries vervangen. De laatste tien minuten werd het spannend. Buitenpost ging alles of niets spelen met aanvaller Mark van der Meer voor verdediger De Haan. Urk deed niets met de weggegeven ruimte. Vijf minuten voor tijd dacht Urk-aanvoerder Bennie Dunnink de bal uit een hoekschop van Buitenpost naast te koppen, maar hij mikte tussen de palen. Doelman Richard Strijker moest zich tot het uiterste strekken om de bal uit het doel te tikken. In de slotminuut bolde het net toch een keer, maar het doelpunt voor de Blauwkes werd afgekeurd wegens buitenspel.

Spannend
“De gelukkigste heeft gewonnen. Het verschil tussen de teams was niet groot. Urk voetbalde matig voor een topploeg, maar stond organisatorisch goed met allemaal sterke kerels”, zei Brouwer. “Nul nul of één één had ons voor het gevoel goed gedaan. We hadden een puntje moeten pakken met het oog op de komende weken, want we krijgen nog zes finales. Het blijft spannend, maar we hebben wel vertrouwen. We gaan nog wel punten halen.” Komende zaterdag speelt Buitenpost uit in Aalten tegen de nummer vijf AZSV.

Opstelling VV Buitenpost: Kevin van der Meulen; Wim de Vries (64. Jorrit Terpstra), Bernd Douma, Wessel van der Galiën, Durk de Haan (80. Mark van der Meer), Max Huiskamp (46. Joran Olijve), Berend Schootstra, Folkert van Dongera, Jorn Jongsma (46. Aleksandar Randenkovic), Willem de Boer, Mike Visser (46. Rolf Dijk).

Scoreverloop: 23. Hessel Snoek 0-1
Gele kaart: Berend Schootstra (Buitenpost), Johannes Schrijver (Urk)

Verslag: PL
Foto’s: Orange Pictures