Buitenpost – WV-HEDW

Buitenpost haalt uit tegen WV-HEDW

Ongekende weelde in Buitenpost. Zaterdag wonnen de Blauwkes met 4-1 van WV-HEDW uit Amsterdam door doelpunten van Rolf Dijk, Sam Wormmeester en tweemaal Rik Weening. Met deze winst nestelt de ploeg zich stevig in de middenmoot. Het was een historische overwinning. Nog niet eerder won Buitenpost driemaal op rij op dit niveau. “Dit is wel heel lekker. Het haalt de druk er voor ons wat af”, aldus een tevreden trainer Willem Brouwer.

Voorafgaand stonden beide middenmoters in punten gelijk. De strijd op het veld ging in eerste instantie ook gelijk op. Wel was direct zichtbaar dat de Amsterdammers moeite hadden met de felheid van de thuisploeg. Wilhelmina Vooruit – Hortus Eendracht Doet Winnen, kortweg WV, kwam niet in hun technisch voetballend spel doordat Buitenpost er bovenop zat. Het was twintig minuten wachten voordat er een eerste kans viel te noteren. Een vrije trap van Rolf Dijk belandde in de muur. In de herkansing bracht hij de bal voor en schoot David Kazimier in de rebound tegen een verdediger aan. Een minuut later was het wel raak. Dijk scoorde op Robbeniaanse wijze. Komend van rechts trok hij naar binnen en krulde hij de bal tegen de touwen. Even later ging een vrije trap van Mark Huizinga een metertje naast. WV kwam niet verder dan een kopbal die ruim naast de paal ging. De werklust van de Blauwkes betaalde zich voor rust nog uit. Rik Weening ging op avontuur en rondde prima af: 2-0. Daarna maakte Dijk bijna zijn tweede van de middag. Zijn vrije trap werd moeizaam gekeerd door de doelman.

De nekslag
Na de thee ging WV nadrukkelijk op zoek naar de aansluitingstreffer. Na een eerste waarschuwingsschot moest keeper Kevin van der Meulen even later zich tot het uiterste strekken om een doelpunt te voorkomen. Direct daarna slalomde Weening door het strafschopgebied. Zijn schot werd door de Amsterdamse doelman met zijn voet gekeerd. In de rebound raakte Kazimier de hand van een tegenstander. De scheidsrechter weigerde hier echter voor te fluiten. Een paar minuten later besloot Sam Wormmeester in plaats van voor te geven zelf eens te schieten. Vanaf links vloog de bal schitterend binnen. De derde tegentreffer was de nekslag voor WV. Op het zware grasveld vloeiden de krachten bij de spelers weg.

Bijna een verdubbeling
Reservekeeper Dion Thomas van WV deelde mee in de misère en moest zich geblesseerd laten vervangen door derde keeper Paul Diouf. Voor deze laatste was de terugreis naar de hoofdstad het zwaarst. Koud tien minuten in het veld kreeg hij een terugspeelbal te verwerken die hij ongelukkig in eigen doel werkte. Weening claimde de bal met nog een teen te hebben beroerd waardoor het doelpunt op zijn naam kwam te staan. De supporters langs de lijn knepen eens in hun arm, maar het stond toch echt op het scorebord: 4-0. In de zeven voorgaande wedstrijden had Buitenpost nog maar vijf goals gemaakt, dus dit betekende bijna een verdubbeling. Het slotwoord was net voor tijd wel aan de gasten. Uit een hoekschop kon Steven Knijnenburg binnenkoppen.

Steeds beter
Het was volgens trainer Brouwer de beste thuiswedstrijd van Buitenpost van dit seizoen. “We hebben weinig weggeven en uit de zeven à acht kansen vier goals gemaakt. En dat met prima voetbal. In de tweede helft kun je met Mark en Frits snelheid inbrengen. Wissels waar je bepaald niet minder van wordt.” Met een vrijwel geheel fitte selectie heeft Brouwer veel keuze. “We hebben nu dertien punten uit acht wedstrijden. Ik ben dik tevreden. En de jongens zeggen het zelf ook: het voetbal wordt steeds beter.” Zaterdag speelt Buitenpost om 14.30 uur een bekerwedstrijd in Sintjohannesga. Tegenstander is derdeklasser DWP.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga, Youri Sletering (77. Durk de Haan), David Kazimier, Berend Schootstra (65. Bas Verbree), Edwin Schaafsma, Rolf Dijk (65. Frits Veenema), Rik Weening (77. Jorrit Terpstra),  Sam Wormmeester (65. Mark van der Meer)

Scoreverloop: 21. Rolf Dijk 1-0, 37. Rik Weening 2-0, 64. Sam Wormmeester 3-0, 76. Weening 4-0, 86. Steven Knijnenburg 4-1
Gele kaart: Edwin Schaafsma (Buitenpost)

Pupil van de week: Tycho Fialka JO11-1