d’ Olde Veste’54 – Buitenpost

Buitenpost blijf winnen, ook van Olde Veste

De zegereeks van Buitenpost duurt voort. Zaterdag werd in Steenwijk d’ Olde Veste ’54 met 1-0 verslagen. In een duel met weinig spektakel was Sam Wormmeester de matchwinner. Al viermaal op rij in de competitie en tussendoor ook nog in de beker weet de ploeg van Willem Brouwer te winnen, een unicum. De Blauwkes stijgen met de overwinning naar de vierde plaats in vierde divisie.

De beginfase van de wedstrijd was voor Olde Veste. Vanaf rechts was de ploeg dreigend en Buitenpost moest wennen aan de vele positiewisselingen van de tegenstander. Hierna kregen de Blauwkes meer controle over het duel. Rik Weening schoot in het zijnet, een doelpoging van Rolf Dijk ging net naast en Sam Wormmeester mikte net een halve meter te hoog. Olde Veste kon hier vrijwel niets tegenover zetten. Tegenvaller voor Buitenpost was het vroeg in de wedstrijd uitvallen van aanvoerder Berend Schootstra met een blessure.

Als een huis
In de tweede helft ging Buitenpost nadrukkelijker op zoek naar een doelpunt. Bernd Douma was er dichtbij. Zijn kopbal belandde op de paal. Halverwege het tweede bedrijf nam Dijk een corner. De bal werd weggekopt, maar belande voor de voeten van Wormmeester die op de rand van de zestien meter stond. De rebound was een prooi voor hem. Zijn beheerste schot ging over de grond de rechterhoek in. De tegentreffer was voor de thuisploeg het sein om een offensief te beginnen. Tot uitgespeelde kansen leidde dit niet. De verdediging van Buitenpost stond wederom als een huis. Olde Veste kreeg één goede kans uit een vrije trap, maar die werd knap gepareerd door de uitstekende doelman Kevin van der Meulen. Bij Buitenpost mocht Mike Visser dit seizoen voor het eerst invallen. Twintig minuten voor tijd schreeuwde Olde Veste om een penalty nadat Mike Visser van dichtbij de bal tegen zijn elleboog kreeg, maar de scheidsrechter ging hier niet in mee. Zo werd er maar één gescoord in Steenwijk.

Groot gat
“Het was een matige wedstrijd van beide kanten”, aldus Buitenpost-trainer Brouwer. “Beide ploegen wisten weinig kansen te creëren, maar wij maakten het meeste aanspraak op een goal. We hebben dan ook verdiend gewonnen. Een nuttige overwinning, want het gat met de onderste ploegen is mooi groot geworden.” De Blauwkes hebben nu zestien punten uit negen wedstrijden. Zaterdag speelt Buitenpost een thuiswedstrijd tegen Flevo Boys. De laatste seizoenen zijn de teams aan elkaar gewaagd. Brouwer: “We moeten proberen de goede lijn door te trekken.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga, Youri Sletering, David Kazimier, Berend Schootstra (35. Bas Verbree), Edwin Schaafsma, Rolf Dijk (69. Mike Visser), Rik Weening (69. Mark van der Meer),  Sam Wormmeester (78. Jorrit Terpstra)

Scoreverloop: 64. Sam Wormmeester 0-1
Gele kaart: Patrick de Vente (Olde Veste), Edwin Schaafsma, Bernd Douma (Buitenpost)

Verslag: PL