De Dijk – Buitenpost

Buitenpost verliest in Amsterdam door een penalty

Duur puntenverlies voor VV Buitenpost zaterdag tegens ASV De Dijk. De directe concurrent won met 1-0 door een benutte penalty op slag van rust. Doelrijpe kansen waren schaars in Amsterdam. En ondanks een slotoffensief van de Blauwkes werd er niet meer gescoord. Dinsdagavond is er kans op revanche. Dan is de inhaalwedstrijd tegen Berkum, een andere rechtstreekse concurrent.

Buitenpost heeft het traditioneel lastig tegen laagvlieger De Dijk. De laatste thuiswedstrijd werd tegen de verhouding in met 1-0 werd verloren. Nu ontliepen beide teams elkaar weinig. Het gevecht vond met name op het middenveld plaats. Tekenend was dat Buitenpost alleen via vrije trappen en hoekschoppen voor gevaar kon stichten. Maar zowel Rolf Dijk (vrije trap) als Rob Schokker (corner) wisten het net niet te vinden. Aan de andere kant moest Kevin van der Meulen één keer handelend optreden. In minuut 45 ging het mis voor Wessel van der Galiën. Hij tikte in het strafschopgebied op de achterlijn onhandig een aanvaller aan. De toegekende strafschop werd door Amair Riffi binnengeschoten.

Alles of niets
Na rust gingen beide ploegen door met zeer matig voetbal. Na ruim een uur spelen probeerde Buitenpost-coach Willem Brouwer wat te forceren door vier wisselspelers in te brengen. “Het laatste kwartier gingen we alles of niets spelen met de kopsterke Berend Douma voorin. Maar de bal wilde maar niet goed vallen.” Verder dan wat halve kansen uit standaardmomenten viel er niet te noteren. Ook de thuisploeg kreeg geen scoringsmogelijkheden meer. De beste kans van de wedstrijd was ver in blessuretijd nog voor Buitenpost. Keeper Van der Meulen ging mee naar voren een kreeg de bal op zijn hoofd, maar hij mikte te hoog.

Pittig klusje
“Deze nederlaag doet wel even zeer. Het was een slechte wedstrijd van beide kanten. Eigenlijk verdienden beide partijen niet meer dan één punt”, zei Brouwer. Na het teleurstellende resultaat zakt Buitenpost naar de tiende plaats en houdt de ploeg nog zes teams onder zich, waaronder Berkum. Deze ploeg is dinsdagavond om 20.00 uur de tegenstander op De Swadde. “Er staat wel wat druk op die wedstrijd. Een pittig klusje. We zullen boven ons zelf moeten uitstijgen om die te kunnen winnen.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Durk de Haan, Wessel van der Galiën, Mark Huizinga (66. Wim de Vries) David Kazimier, Max Huiskamp (66. Bernd Douma), Berend Schootstra (76. Mike Visser), Willem de Boer (66. Joran Olijve), Rolf Dijk, Rob Schokker, Jorn Jongsma (66. Mark van der Meer)

Scoreverloop: 45. Amir Riffi 1-0 (p.)
Gele kaart: Hjalmar Oomens, Max Klink, Soufiane el Bousklati (De Dijk), Durk de Haan, Wim de Vries, Rob Schokker (Buitenpost)

Foto’s: Orange Pictures
Verslag: PL