De Dijk – Buitenpost

Buitenpost verzuimt te winnen in Amsterdam

VV Buitenpost heeft zaterdag één punt meegenomen uit Amsterdam. Tegen ASV De Dijk werd het 1-1. Buitenpost scoorde net voor rust via Rik Weening. Snel na de onderbreking maakten de Amsterdammers uit een spaarzame tegenaanval de gelijkmaker. De Blauwkes kregen voldoende mogelijkheden om met de volle buit terug naar huis te gaan, maar wonderwel vielen er geen doelpunten meer. Met het gelijke spel draagt Buitenpost de rode lantaarn over aan DETO dat zaterdag verloor.

Veldoverwicht
Buitenpost trof in Amsterdam-Noord een tegenstander met een verhaal. De Dijk speelde twee seizoenen geleden nog in de Tweede Divisie. Na het opstappen van de hoofdsponsor volgden er twee degradaties op rij. Nu staat er een compleet nieuw en jong team. Op het sportpark aan het IJ in Schellingwoude trad Buitenpost aan zonder de geblesseerde Joost Jesse Visser en de geschorste Danny Boersma. Vanaf de aftrap creëerden de Blauwkes een veldoverwicht. Het duurde ruim een kwartier voordat de eerste kans er kwam. Dat was een schot van Rob Dijkstra in de handen van de keeper. Daarna volgde er een mogelijkheid van afstand voor Willem de Boer. Een poging van Rik Weening ging net over en een schot van Rolf Dijk werd overgetikt door doelman Lassane Nikiema van De Dijk. De thuisploeg kon er weinig tegenover stellen en was alleen gevaarlijk uit hoekschoppen. Een minuut voor rust was het wel raak. Keeper Nikiema had de bal na een afstandschot niet klemvast en Rik Weening was er als de kippen bij om de 0-1 binnen te tikken.

Tegenslag
Na de thee kreeg Buitenpost drie mogelijkheden op rij om afstand te nemen van de Amsterdammers. Het lukte Berend Schootstra (afstandschot), Dijk (net naast) en Rudmer Loonstra (schot geblokt) niet het net te vinden. Terwijl de 0-2 in de lucht hing, werd er aan de andere kant gescoord. Door een bal die van richting werd veranderd stond De Dijk-spits Mylan Polman plotseling oog-in-oog met keeper Kevin van der Meulen en maakte hij beheerst de 1-1. Het duurde even voordat Buitenpost deze tegenslag te boven was. De wedstrijd werd er vervolgens niet beter op met veelvuldig balverlies aan beide kanten. Dijk probeerde het van afstand, maar roste de bal over. Met twee verse krachten, Joran Olijve en Jorrit Terpstra voor Willem de Boer en Rolf Dijk, kwam er weer nieuw elan in het team. De Blauwkes gingen nadrukkelijk op zoek naar een winnende treffer.

Katachtige reddingen
Na zijn foutje in de eerste helft, bleek Nikiema wel degelijke een betrouwbare sluitpost. Pogingen van Loonstra, Weening, Jelmer Vos en Terpstra waren een prooi voor de doelman. Olijve had pech dat zijn harde schot van richting werd veranderd en via de buitenkant van de paal naast ging. Daarna kroop Buitenpost door het oog van de naald. Door een fout achterin stonden er plotseling drie spelers van De Dijk vrij voor Van der Meulen. Door treuzelend optreden in de voorhoede kon centraal verdediger Vos nog net redding brengen op de doellijn. Vervolgens kreeg Olijve nog een kans en Loonstra zelfs nog een aantal op rij, maar Nikiema wist met katachtige reddingen doelpunten te voorkomen. In de laatste minuut had het zomaar mis kunnen gaan voor de bezoekende ploeg. Een voorzet ging hard voor het doel van Van der Meulen langs en werd net niet binnengetikt. Zo bleef het 1-1 in Amsterdam-Noord.

Twee punten verloren
“We hebben twee punten verloren. We hebben in de slotfase zoveel kansen gemist …”, verzuchtte Buitenpost-trainer Jasper Bouma na afloop. “De eerste goal is een verdienste van hoog druk zetten, je speelt dicht in de buurt van de goal, waardoor Rik de 1-0 kon binnentikken. We gingen dan ook met een goed gevoel de kleedkamer in. Na rust maak je niet de 2-0, maar maken zij uit het niets de 1-1. Dat zij in de laatste minuut niet scoren, bleef ons gelukkig bespaard.” Toch hield Bouma een goed gevoel over aan het duel. “Positief is dat we een resultaat pakken nadat we vijf wedstrijden op rij hebben verloren en twee weken geleden een dikke tik hebben gekregen (0-8 tegen Urk, PL). Dan is het wel lekker dat je een punt pakt en kansen krijgt om de wedstrijd te winnen. Hier kunnen we verder mee.” Buitenpost speelt zaterdag thuis. Dan is RKAV Volendam de tegenstander.

Opstelling De Dijk: Lassane Nikiema, Dennis Darnley, Mohamed Akhayad, Brian Groothuesheidkamp, Hjalmar Oomens, Daan Pruim, Mylan Polman, Feyo Glim, Jordan de Jong (84. Dennis Tomassetti), Viktor Bánki (46. Steef Borgman), Hussam Dowaah (77. Leon Schipper)
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Mark Huizinga, Robin Huisman de Jong, Jelmer Vos, Wim de Vries, Berend Schootstra, Rob Dijkstra, Willem de Boer (64. Joran Olijve), Rolf Dijk (64. Jorrit Terpstra), Rik Weening, Rudmer Loonstra

Scoreverloop: 44. Rik Weening 0-1, 53. Mylan Polman 1-1
Gele kaart: Berend Schootstra (Buitenpost)

Foto’s zijn van Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024