DETO – Buitenpost

Buitenpost heeft lijfsbehoud in eigen hand na punt in Vriezenveen

VV DETO Twenterand en VV Buitenpost kwamen zaterdag niet tot scoren. Buitenpost was blij met het punt en blijft daarmee op een veilige twaalfde plaats. Flevo Boys en CSV Apeldoorn zitten de Blauwkes wel op de hielen. De ploeg heeft zaterdag aan één punt genoeg om de nacompetitie te ontlopen. Het laatste duel speelt Buitenpost thuis tegen uitgerekend Apeldoorn. Coach Willem Brouwer: “We gaan met een goed gevoel naar deze wedstrijd. We hebben het in eigen hand.”

Voor zowel DETO als Buitenpost stond er voldoende op het spel. De Vriezenveners maakten nog kans op de nacompetitie voor promotie, terwijl de Blauwkes de punten hard nodig hebben voor handhaving. Het eerste kwartier in Vriezenveen gebeurde er weinig. Daarna schreeuwde Buitenpost om een fluitsignaal omdat de doorgebroken Mark van der Meer onderuit werd gehaald. “Dat had een rode kaart moeten zijn. De scheidsrechter en ook zijn assistent deden helemaal niks”, verbaasde Brouwer. Vervolgens werd DETO gevaarlijk vanuit een serie corners. Met name Coplan Soumaoro was steeds een plaag voor de defensie. Uit een van de hoekschoppen, net voor rust, moest Rolf Dijk zijn keeper te hulp schieten. De spits kopte de bal van de lijn.

Grote teen
In de tweede helft kwam Buitenpost goed uit de startblokken. Het leverde kansen op voor Van der Meer en Youri Sletering. Keeper Roberto Stopel moest twee keer tot het uiterste gaan om een doelpunt te voorkomen. Beide teams speelden vol op de aanval, maar grote kansen waren schaars. Een flinke tegenvaller was het geblesseerd uitvallen van clubtopscorer Rik Weening na een uur voetballen. Zijn vervanger Sam Wormmeester kreeg nog een kansje, maar de bal ging er niet in. In de laatste minuut had invaller Mike Visser de winnende treffer op zijn schoen. Koud in het veld kwam hij een-op-een met de doelman. Die laatste gebruikte zijn grote teen om de aanvaller van scoren af te houden. In blessuretijd kon ook DETO de wedstrijd nog beslissen. Keeper Kevin van der Meulen liet zich eveneens niet passeren.

Spirit is terug
Een punt bij het sterke DETO is supergoed voor de moraal, stelde Brouwer. “We waren ook wel toe aan een goede wedstrijd. De spirit is terug in de ploeg.” Aanstaande zaterdag is het ontzettend spannend voor vier teams onderin: Buitenpost (32 punten), Flevo Boys (29), Apeldoorn (29) en Olde Veste (28). Alleen nummer laatst HZVV (24 punten) is nu officieel gedegradeerd. Apeldoorn moet winnen van de Blauwkes om nacompetitie en mogelijk zelfs rechtstreekse degradatie te voorkomen. Olde Veste en Flevo Boys vechten in een onderling duel om de nacompetitie te halen, maar ook degradatie dreigt voor beide ploegen. Flevo Boys kan bij eigen winst en winst van Apeldoorn zelfs Buitenpost nog voorbij streven. Het team van Willem Brouwer wil koste wat kost nacompetitie vermijden. “We hebben het goed gedaan bij DETO, dus gaan we met een goed gevoel naar de wedstrijd tegen Apeldoorn. Dat wordt een spannend duel met veel publiek.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen, Bernd Douma, Mark Huizinga, Durk de Haan, Willem de Boer (75. Edwin Schaafsma), Jorrit Terpstra, Youri Sletering (88. Robin Huisman de Jong), Rolf Dijk (75. Joran Olijve), Rik Weening (58. Sam Wormmeester), Mark van der Meer (88. Mike Visser)

Scoreverloop: –
Gele kaart: –