Eemdijk – Buitenpost

Buitenpost lijdt forse nederlaag tegen koploper Eemdijk

Buitenpost had zaterdag in Bunschoten-Spakenburg een loodzware middag tegen de onbetwiste koploper Eemdijk. Na drie snelle doelpunten van Yannick Bouw liep de thuisploeg gemakkelijk uit naar 6-0. “Dit was een kansloze missie voor ons, het kwaliteitsverschil was te groot”, constateerde Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

Eemdijk was op voorhand niet helemaal gerust op een goede afloop tegen het ‘stugge Buitenpost’. Thuis gingen de Blauwkes eerder dit seizoen nog verrassend met een 1-0 winst van het veld. De enige wedstrijd in de competitie waarin Eemdijk niet wist te scoren. Een nieuwe stunt zat er nu niet in, hoewel de eerste mogelijkheid voor Buitenpost was. Mark van der Meer en Willem de Boer reageerden attent op een foute terugspeelbal, maar de Eemdijker keeper was net op tijd zijn goal uit. Na een kwartier kreeg Eemdijk grip op het duel en was het alleen maar tegenhouden voor de Blauwkes. Dat leidde in de 24e minuut tot de 1-0 door Yannick Bouw. Drie minuten later had de centrumspits een mooie actie die hij afrondde met opnieuw een doelpunt. Aan de andere kant probeerde Bas Verbree het van afstand. Zijn poging ging naast. Direct daarop maakte Bouw een zuivere hattrick. Na een fraaie aanval kwam de bal bij Bouw die bij de tweede paal keeper Kevin van der Meulen kansloos liet.

Aanvalsdrift
De aanvalsdrift van Eemdijk ging door maar nu was er een geweldige redding van de Buitenposter goalie, hij hield een bal uit de kruising. Een paar minuten later werd de paal geraakt uit een hoekschop. De rebound van Rick Blokhuis ging er alsnog in: 4-0. Sam Wormmeester probeerde nog iets tegen te doen vanuit een counter, zijn schot ging voorlangs. Na tien minuten in de tweede helft kon Eemdijk weer juichen. Nu was het de beurt aan Argjend Selimi die de 5-0 maakte. De ‘Diekers’ creëerden daarna nog een paar kansen, maar het gaspedaal werd minder ingetrapt. Toch viel er nog een goal in de slotfase. In eerste instantie wist Van der Meulen een kopbal van Franslyn Nsingi te keren, maar in de rebound versloeg hij de doelman alsnog en zette hij de eindstand 6-0 op het scorebord.

‘Het wordt lekker spannend’
“Ik was een beetje bang voor het PEC Zwolle-Den Bosch-scenario toen de goals snel achter elkaar vielen”, gaf trainer Brouwer toe. Een monsterzege van Eemdijk bleef Buitenpost bespaard. “Het krachtsverschil was enorm. Eemdijk wordt de terechte kampioen. Achteraf onvoorstelbaar dat we thuis van ze hebben gewonnen.” Buitenpost heeft een serie tegen vier sterke tegenstanders achter de rug waarin er één keer werd gelijkgespeeld. Nu volgt er een serie met meer gelijkwaardige tegenstanders. “Dan moeten we punten pakken. Deze week de boel opkalefateren voor Barneveld thuis.” Brouwer hoopt dat de ziekenboeg snel leegloopt, want met name achterin is de spoeling dun. “Onderin pakken de ploegen nu ook punten. Het wordt dus lekker spannend.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Robin Huisman de Jong (65. Mark Huizinga), Edwin Schaafsma, Youri Sletering (65. Durk de Haan), Bas Verbree, David Kazimier, Willem de Boer (65. Rik Weening), Sam Wormmeester, Joran Olijve (70. Jort van der Meulen), Mark van der Meer (70. Frits Veenema)

Scoreverloop: 24. Yannick Bouw 1-0, 27. Bouw 2-0, 35. Bouw 3-0, 38. Rick Blokhuis 4-0, 54. Argjend Selimi 5-0, 80. Franslyn Nsingi 6-0
Gele kaart: –

Verslag: PL