Flevo Boys – Buitenpost

Buitenpost verliest onnodig van Flevo Boys

De wedstrijd tussen Buitenpost en Flevo Boys in Emmeloord stevende af op een 1-1, toen topscorer Yumé Ramos een paar minuten voor tijd vrijstaand de bal mocht aannemen en de 2-1 voor de thuisploeg scoorde. Sneu verlies voor de Blauwkes die hierdoor wegzakken in de middenmoot. “Met 1-1 had iedereen vrede gehad. Dit was een onnodig verlies”, concludeerde Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

Het eerste kwartier had Buitenpost in Emmeloord weinig in te brengen. Al na vijf minuten had Johan Tiems Flevo Boys op 1-0 moeten zetten, maar voor een leeg doel wist hij naast te schieten. Tien minuten later kopte Ramos net over. Daarna kreeg Buitenpost grip op het middenveld met de teruggekeerde Berend Schootstra en Max Huiskamp en waren de ploegen in evenwicht. Ook de Blauwkes, met basisdebutant Jorn Jongsma, creëerden nu enkele mogelijkheden. De beste kans was voor Mark van der Meer. In de korte hoek kon hij keeper Winand Quartel net niet passeren. Rob Schokker kreeg nog een kopkans, maar hij schampte de bal in plaats van hem vol te raken, waardoor zijn poging voorlangs ging. Vervolgens was weer het woord aan Ramos, hij kopte naast. Daarna ging het net voor rust mis voor Buitenpost. Een corner werd verkeerd uitgevoerd, waardoor Flevo Boys met een dieptepass spits Timon Rorije weg kon sturen. Alleen voor doelman Kevin van der Meulen stifte hij de bal knap tegen de touwen. Schokker kon snel iets terugdoen, maar zijn kopbal ging over.

1-2 hing in de lucht
De tweede helft was nog maar net begonnen, toen de vele meegereisde Buitenpost-supporters konden juichen. Vanuit een hoekschop werd de bal via het hoofd van Schokker in het doel gefrommeld. Buitenpost werd steeds sterker en de 1-2 hing in de lucht. Het leverde kansen op voor Willem de Boer, hij kon onvoldoende kracht zetten bij een doelpoging, en een grote voor Schokker. Vanuit de draai produceerde de spits een hard schot, maar de keeper redde met zijn been. Toen na de geblesseerd uitgevallen Danny Boersma ook Schootstra moegestreden het veld moest verlaten, leek de koek voor Buitenpost op. In de slotfase zette Flevo Boys aan en werden de ballen het strafschopgebied ingepompt. Een schot ging voorlangs en in een aanval daarop schoot Ramos hard maar recht op Van der Meulen. De volgende kans voor Ramos was wel raak. Tussen twee verdedigers in mocht hij doeltreffend uithalen. Zo verloor Buitenpost voor de derde keer op rij.

Slecht humeur
Coach Brouwer was na afloop slecht gehumeurd. “Qua werklust kan ik ze niks verwijten, maar ik ben wel kwaad geweest in de kleedkamer. Jullie moeten nu eens grote kerels worden, heb ik gezegd. Er is één iemand die de goals maakt en dat is Ramos. En dan laat je hem de bal aannemen op de borst in de 16. Als je dat toelaat … dan gebeuren dit soort dingen. Ten koste van alles hadden ze de 1-1 over de streep moeten trekken. En dat moet deze jonge ploeg nog leren.” Zorgpunt voor Bouwer is de volle ziekenboeg. Na de laatste training is daar linksback Josha Ottens aan toegevoegd. Hij is voor lange tijd uitgeschakeld met een kuitbeen- en enkelbreuk. Heel veel beterschap Josha! Volgende week wordt er niet gevoetbald. Over twee weken is er een thuiswedstrijd tegen Genemuiden.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma (60. Bernd Douma), Mark Huizinga, Durk de Haan, Max Huiskamp, Willem de Boer, Berend Schootstra (78. David Kazimier), Mark van der Meer, Rob Schokker, Jorn Jongsma (60. Mike Visser)

Scoreverloop: 42. Timon Rorije 1-0, 47. Rob Schokker 1-1, 87. Yumé Ramos 2-1
Gele kaart: –