Genemuiden SC – Buitenpost

Buitenpost verliest geflatteerd van Genemuiden

Buitenpost speelde zaterdag in Genemuiden volgens trainer Willem Brouwer de beste wedstrijd van het seizoen. Omdat zijn ploeg verzuimde te scoren, wat de tegenstander wel lukte, stonden de Blauwkes na afloop met lege handen. Genemuiden wist vier keer het net te vinden. “Zuur verlies en erg geflatteerd. We hebben hier wel iets laten liggen. Doodzonde”, mopperde Brouwer.

De wedstrijd in Genemuiden begon een half uur later wegens autopech van een van de assistent-scheidsrechters. Buitenpost startte vervolgens voortvarend. Al na twee minuten kopte Edwin Schaafsma in kansrijke positie voorlangs. Daarna was er een enorme kans voor Mark van der Meer. Doelman Hidde Streutker was niet alert bij een terugspeelbal, de bal kwam bij Van der Meer die kapte en dacht raak te schieten. De andere Streukter in het team, Jens Jurn, gooide zich echter voor het schot en wist zo een doelpunt te voorkomen. De volgende kans was voor Sam Wormmeester. Zijn doelpoging werd laag in de hoek door Streutker knap onschadelijk gemaakt. Nadat Van der Meer nog een mogelijkheid had gekregen op de voorsprong, nam Genemuiden na een half uur spelen de teugels meer in handen wat leidde tot enkele kansen. Net voor rust was het raak voor de thuisploeg. Eerst was er nog een goede redding van Kevin van der Meulen op een loeihard schot van Osama Ben Kadour, in de rebound was Rens van Benthem trefzeker.

Noodlot slaat toe
Na twee minuten in de tweede helft sloeg het noodlot toe bij Robin Huisman de Jong. Hij kreeg de bal van dichtbij hard en vol in zijn gezicht waardoor hij even buiten westen was. Aangeslagen moest hij het veld verlaten met de vrees voor een hersenschudding. Terwijl Jorrit Terpstra in allerijl zijn warming-up had gedaan en bijna klaar was om Huisman de Jong te vervangen, profiteerde Jens Jurn Streutker meteen van de manmeersituatie. De mee opgekomen verdediger maakte de 2-0. Na een uur was de wedstrijd gespeeld met de 3-0 van Osama Ben Kadour. De spits tekende even later voor het mooiste doelpunt van de middag. Hij zag Van der Meulen ver voor zijn goal staan. Van bijna 40 meter afstand schoot hij de bal over de doelman tegen de touwen. Buitenpost probeerde daarna nog een eretreffer te maken. Invaller Rolf Dijk was er dichtbij met een schot op de paal en zijn tweede kans, oog in oog met de keeper, werd door die laatste gepakt.

Perspectief
“We scoren moeilijk, dat bleek nu wel weer. We hadden na een half uur op 2 of 3-0 moeten staan. Dat erkende Genemuiden-trainer René van der Weij ook”, zei Brouwer. Toch is de coach positief over het getoonde spel. “Tegen een heel goede ploeg hebben we prima meegedaan. Dat biedt perspectief voor de volgende wedstrijden. Buitenpost zakt door het verlies naar de een na laatste plaats in de vierde divisie B met vier punten uit vijf wedstrijden. Volgende week wacht weer een zware tegenstander. Dan komt Eemdijk, de nummer drie, op bezoek. Direct na afloop is er Oktoberfest op De Swadde.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (63. Bernd Douma), Robin Huisman de Jong (51. Jorrit Terpstra), Mark Huizinga, Durk de Haan (63. Joran Olijve), Edwin Schaafsma, David Kazimier, Youri Sletering, Sam Wormmeester (63. Rolf Dijk), Rik Weening (63. Aleksandar Radenkovic), Mark van der Meer

Scoreverloop: 34. 1-0 Rens van Benthem, 49. Jens Jurn Streutker, 60. 3-0 Osama Ben Kadour, 66. 4-0 Ben Kadour
Gele kaart: Joran Olijve (Buitenpost)

Verslag: PL