Genemuiden SC – Buitenpost

VV Buitenpost wist afgelopen zaterdag een gelijkspel uit het vuur te slepen tegen het gerenommeerde SC Genemuiden. In een knotsgekke slotfase, was het uiteindelijk Rob Dijkstra die de verdiende gelijkmaker binnen kon schieten op Sportpark Het Noorderslag. De wedstrijd eindigde daardoor in een 1-1 gelijkspel. Dankzij deze remise, staan de Blauwkes nu op een elfde plaats met 16 punten.

Dat de wedstrijd in 1-1 zou eindigen, lag gezien het spelbeeld van de eerste helft niet in de lijn der verwachting. De ploeg van trainer van der Weij verloren de duels en toonden teveel ontzag voor de tegenstander. Dit resulteerde al in de derde minuut in een schotje van Genemuiden-middenvelder Kay Velda, maar deze inzet kon simpel onschadelijk gemaakt worden door keeper Kevin van der Meulen. Hij zou uiteindelijk de uitblinker van de middag blijken. Drie minuten later was het wederom Velda die met een vlammend schot uit de tweede lijn gevaarlijk werd, maar wederom stond van der Meulen zijn mannetje. Het gaf echter aan met welke intenties de thuisploeg het veld betreden had. Met snel en agressief spel snel een doelpunt forceren.

Betere thuisploeg
Tot aan de 30e minuut was een fase dat de thuisploeg wel het betere van het spel had, maar echte kansen werden er niet gecreëerd. Via een dood spelmoment was het echter Roelof de Jong die de score leek te openen, maar zijn schot ging rakelings over. De Blauwkes hadden het moeilijk en wisten de bal niet lang genoeg in de ploeg te houden om tot echte kansen te komen. Toch kwam er op slag van rust dé mogelijkheid om tegen de verhouding in op voorsprong te komen. Een prachtige voorzet van linksback Aaron Boekhout kon bij de tweede paal vrij ingekopt worden door Rolf Dijk, maar zijn kopbal ontbeerde helaas net voldoende kracht om Genemuiden-keeper Daan Huiskamp te verschalken. Echter moet gezegd worden dat de keeper deze bal nog knap uit het doel wist te houden. De ruststand was dan ook 0-0.

Furieuze tweede helft
Zoals wel vaker dit seizoen liet VV Buitenpost zich na de rust met een compleet ander gezicht zien. Het gooide de schroom van zich af en begon furieus aan de tweede helft. Dit resulteerde al direct in een levensgrote kans voor gelegenheidsrechtsbuiten Joost Jesse Visser, hij schoof na een sublieme actie de bal echter voorlangs. Daarna was het in de 55e minuut Jorrit Tersptra die een scherpte voorzet afleverde en deze werd pardoes bijna in het eigen doel gegleden door verdediger Dirk Muis. Buitenpost rook bloed en Genemuiden kwam er in deze fase niet goed meer uit. Een afgeslagen bal werd door Olijve vervolgens in het zijnet gepoeierd. Maar daar waar iedereen een doelpunt van Buitenpost verwachtte, was het uiteindelijk toch de thuisploeg die op voorsprong wist te komen. Een afgeslagen aanval van Genemuiden werd door notabene keeper Veldhuis opnieuw naar voren geschoten, waarna Jan Hooiveld kon profiteren van een dekkingsfout bij Buitenpost achterin. Dat was een grote domper voor de Blauwkes, die op dat moment zo goed in de wedstrijd zaten.

Duveltje uit een doosje
Toch werd nog één keer alles op alles gezet en werden middenvelders Jelmer Vos en Rob Dijkstra in de spits geposteerd. Met een ouderwets spelletje pompen- of verzuipen, was het keeper van der Meulen die het hoofd van Vos wist te vinden. Hij bereikte op zijn beurt maatje Dijkstra, die als een duveltje uit een doosje, de verdiende 1-1 binnen schoot. Even daarvoor was het echter van der Meulen die met een wereldredding de Blauwkes nog in de wedstrijd hield, op een punter van Kay Velda. Van dichtbij was het een razendsnelle reflex van de Buitenpost sluitpost waardoor de Blauwhemden in de wedstrijd bleven. Des te groter was dan ook de ontlading die volgde na het doelpunt. Buitenpost kan weer een kostbaar puntje bijschrijven in de hoofdklasse B.

Speciale wedstrijd
Voor trainer van der Weij was dit een speciale wedstrijd. Hij is vanaf aankomend seizoen de trainer bij SC Genemuiden. “Ik vond dat wij de 1e helft teveel ontzag hadden voor SC Genemuiden. Zowel in de duels die we teveel verloren, maar ook in balbezit maakten we teveel de verkeerde keuzes en waren we onrustig. Daarnaast speelde Genemuiden erg goed met veel beweging en balvaste spitsen. Dit is iets wat ik miste bij ons. De tweede helft zag ik een ander Buitenpost, dat erin geloofde. We maakten goed gebruik van de ruimte die we kregen met een inschuivende Huisman de Jong. Daarmee kregen we een overtal op het middenveld en werden we gevaarlijker. Na de 1-0 die gewoon niet mag vallen en we aan de verkeerde kant staan te dekken, geven we niet op. Ik moet een compliment aan Kevin maken, die houdt ons met een aantal geweldige reddingen in de wedstrijd 5 minuten voor tijd. Het alles of niets offensief pakte goed uit en we maken denk ik verdiend de 1-1. Over de hele wedstrijd gezien hebben wij de beste kansen gecreëerd en dat hij dan uiteindelijk in blessuretijd valt is zuur voor Genemuiden, maar voor ons als ploeg een fantastische opsteker dat we in onszelf moeten blijven geloven en vanaf minuut één de schroom van ons af moeten gooien en lekker moeten gaan voetballen.”

Volgende week ontvangen de Blauwkes in eigen huis Flevo Boys. De wedstrijd zal met vertrouwen tegemoet worden gezien.