HZVV – Buitenpost

Duur verlies van Buitenpost bij HZVV

Buitenpost heeft zaterdag in Hoogeveen slechte zaken gedaan tegen HZVV gezien de stand op de ranglijst. De Blauwkes verloren met 1-0 van de hekkensluiter in de vierde divisie B, waardoor ze nog maar drie punten boven de nacompetitiestreep staan. “Dit is een domper”, erkende Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

HZVV vecht voor een theoretische kans om degradatie te voorkomen. Die vechtlust toonde de ploeg meteen vanaf het eerste fluitsignaal. Buitenpost had het daardoor lastig en speelde stroef. De thuisploeg kwam er een paar keer gevaarlijk uit, maar wist het net niet te vinden, ook dankzij attent optreden van doelman Kevin van der Meulen. Aan de andere kant trof Mark van der Meer in de beginfase na een uitbraak het zijnet. Uit een corner werd vervolgens raak geschoten, maar de scheidsrechter had al gefloten voor een duwfout. Een volgende doelpoging van HZVV werd verijdeld door Jort van der Meulen. Na zo’n 20 minuten voetballen kwam Buitenpost beter in de wedstrijd. Dit leidde tot een aantal kansen. Op dat moment had de ploeg van Brouwer op voorsprong kunnen en misschien wel moeten komen. Zo was een schot van Mark van der Meer een prooi voor de keeper en had Rik Weening een geweldige actie in huis. Hij passeerde enkele tegenstanders, maar de laatste obstakel, de doelman, kwam hij niet voorbij. Willem de Boer probeerde het van afstand, zijn poging ging over.

Mokerslag
De tweede helft gaf een ander spelbeeld. Buitenpost leed veelvuldig balverlies en elke keer als de bal werd veroverd, werd die ook meteen weer ingeleverd. HZVV won met name de slag op het middenveld. Ondanks het overwicht kwam de ploeg niet tot echt uitgespeelde kansen. Het duurde tot ruim een kwartier voor tijd toen er een goede voorzet was in het strafschopgebied die door Pim de Jonge werd binnengeschoven. De treffer kwam als een mokerslag aan bij Buitenpost. Het slotoffensief van de Blauwkes kwam pas in de laatste minuten echt los. Eerst was er een poging van invaller Rolf Dijk die overging. Daarna had Weening de gelijkmaker op zijn schoen. Na een goede aanval werd de bal op de spits teruggelegd en vanaf de rand van het zestienmetergebied haalde hij hard uit. De keeper lag goed in de baan van het schot, waardoor de bal er niet inging. In blessuretijd hield doelman Van der Meulen een tweede doelpunt van HZVV nog tegen in een een-op-eensituatie.

‘We gaan het redden’
Coach Brouwer wist dat de ploeg die het eerst zou scoren, de wedstrijd waarschijnlijk ging winnen. “In de eerste helft had Rik Weening een goal kunnen maken. Het hangt dan van één moment af.” Brouwer was teleurgesteld met het verlies tegen de rode lantaarndrager. “Het is misschien een beetje raar dat ik het zeg, maar beter zijn wij niet. De kwaliteitsverschillen zijn gewoon klein. Wij kunnen als het goed gaat vier ploegen onder ons houden. En als het tegenzit, horen we bij die vier. Dat is ons niveau. Maar het is fantastisch dat de jongens het steeds opbrengen om vol gas te geven. We hebben nog twee thuiswedstrijden. En we gaan het redden. Er zit voldoende karakter in de ploeg”, aldus een strijdvaardige Brouwer. Vorig seizoen eindigde Buitenpost op plaats 11 met 36 punten. Nu staat de ploeg op dezelfde plek met 31 punten en nog drie duels te gaan. Aanstaande zaterdag is er een thuiswedstrijd tegen Huizen die drie punten meer heeft.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen, Bernd Douma, Danny Boersma (76. Mark Huizinga), Youri Sletering (66. Durk de Haan), Willem de Boer (76. Jorrit Terpstra), Edwin Schaafsma, Bas Verbree, Sam Wormmeester (66. Rolf Dijk), Rik Weening, Mark van der Meer (76. Mike Visser)

Scoreverloop: 73. 1-0 Pim de Jonge
Gele kaart: Jorn Ballast, Yannick Manusiwa (HZVV), Youri Sletering, Mark van der Meer, Edwin Schaafsma (Buitenpost)

Verslag: PL