Noordscheschut – Buitenpost

Buitenpost wint met 3-1 van Noordscheschut

Buitenpost heeft de eerste drie punten van het seizoen binnen. In en tegen Noordscheschut werd het zaterdag 1-3. Daarmee kreeg de ploeg van trainer Willem Brouwer loon naar werken. In de slotfase, bij de stand van 1-2, werd het nog wel erg spannend, maar in blessuretijd wist Buitenpost de verlossende derde treffer te maken en ging het verdiend met de driepunter naar huis.

Blessure
Het treffen tegen de fysiek sterke tegenstander dreigde direct in het begin te ontsporen. Buitenpost-aanvoerder Berend Schootstra werd in de eerste minuut hard onderuit geschoffeld. De arbiter moest een kaart geven aan Danny Kiekebelt, maar hield die zo vroeg in de wedstrijd ten onrechte op zak. De geblesseerde Schootstra probeerde het daarna nog even, maar een overtreding op diezelfde Kiekebelt, wat hem terecht geel opleverde, was zijn laatste actie. Hij werd vervangen door Wessel van der Galiën. Buitenpost nam daarop het heft in hand. Het veldoverwicht leidde tot kansjes voor Mark van der Meer en tweemaal Rob Schokker. De Buitenpost-supporters dachten aan een penalty toen Josha Ottens onderuit ging in het strafschofgebied. De scheidsrechter wuifde het weg. De volgende mogelijkheid was voor Van der Galiën, maar zijn kopbal ging net over.

Eindelijk raak
Tien minuten voor rust kreeg Noordscheschut een grote kans om de score te openen. Nick Koster kwam een teennagel tekort om de bal in het doel te glijden. Vijf minuten later was het dan eindelijk raak voor de Blauwkes. Schokker draaide fraai weg bij zijn tegenstander en kon alleen op de Drentse doelman af. Vervolgens kreeg Noordscheschut nog een goede mogelijkheid op de gelijkmaker, maar doelman Kevin van der Meulen kon de bal uit de kluts pakken.

Achteruit lopen
Na de thee kwamen Joran Olijve en Halbe Elsenga in het veld voor Mark van der Meer en Willem de Boer. Na vijf minuten spelen mocht Rolf Dijk een vrije trap nemen. Fraai krulde hij de bal langs de muur in het doel: 0-2. Noordscheschut ging daarop opportunistischer spelen waar Buitenpost het moeilijk mee had. Het lukte de spelers niet meer de bal in de ploeg te houden. Ook Noordscheschut leed volop balverlies waardoor het spel rommelig werd. Het warme weer zorgde bij beide ploegen tot krampaanvallen. Zo moest Van der Galiën moegestreden van het veld en werd hij vervangen door Erolind Derguti. In plaats van op jacht te gaan naar de bevrijdende 0-3, er kwam voldoende ruimte om te counteren, ging Buitenpost achteruit lopen. Het leverde de thuisploeg ruim een kwartier voor tijd de aansluitingstreffer op. Melvin Mol schoot van afstand fraai binnen.

Op de paal
Hoe hard Brouwer vervolgens langs de lijn aanwijzingen gaf om verder van het eigen doel af te spelen, zijn woorden kwamen niet aan. Er sloop angst in zijn ploeg en er werd paniekerig uitverdedigd. Toch kreeg Buitenpost nog een goede kans via Derguti op een derde treffer. Ook Noordscheschut kreeg nog kansjes in de slotfase. In blessuretijd dachten de Drenten de gelijkmaker te scoren. Een vrije trap van Mol werd van richting veranderd en belandde buiten bereik van Van der Meulen op de paal. Daarop kreeg Buitenpost volop ruimte voor een laatste uitbraak. De doelman was mee naar voren gekomen waarvan Derguti dankbaar gebruik kon maken. Hij zette de eindstand 1-3 op het scorebord.

‘Verdiende overwinning’
“Het was billenknijpen in de laatste tien minuten. Toen hadden we geluk. Maar we hebben verzuimd om het eerder af te maken. In de eerste helft hebben anderhalve kans weggegeven en zelf voldoende gecreëerd”, zei Brouwer na de wedstrijd. De Buitenpost-trainer was tevreden over de spirit van zijn team, maar ontevreden over het voetbal na de 1-2. “We lieten ons gemakkelijk terugdrukken, dan nodig je de tegenstander als het ware uit. De pech die wij vorige week hadden tegen De Dijk, die geluk hadden we nu met een bal op de paal. Maar het was wel een verdiende overwinning.” Buitenpost kan dankzij deze opsteker zich met een goed gevoel voorbereiden op de thuiswedstrijd tegen DETO.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma, Mark Huizinga, Willem de Boer (46. Joran Olijve) Berend Schootstra (4. Wessel van der Galiën / 71. Erolind Derguti), Max Huiskamp (84. Durk de Haan), Rolf Dijk, Rob Schokker, Mark van der Meer (46. Halbe Elsenga).

Scoreverloop: 39. Rob Schokker 0-1, 52. Rolf Dijk 0-2, 74. Melvin Mol 1-2, 90. Erolind Derguti 1-3
Gele kaart: Danny Bouman (Noordscheschut), Berend Schootstra (Buitenpost)

Foto’s: filmbeeld RTV Drenthe

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost