ONS Sneek – Buitenpost

Buitenpost wint zwaarbevochten Friese derby

Buitenpost heeft zaterdag de Friese derby in de hoofdklasse tegen ONS Sneek met 2-3 gewonnen. De Blauwkes speelden een sterke eerste helft in Sneek, waarin ze twee keer verdiend op voorsprong kwamen. In de tweede helft kreeg de thuisploeg meer grip op de wedstrijd. Desondanks lukte het Buitenpost net voor het eindsignaal op 1-3 te komen. ONS Sneek kwam in blessuretijd nog terug tot 2-3, maar de gasten wisten de ‘zespuntenwedstrijd’ winnend af te sluiten.

Open wedstrijd
“Hier waren we wel aan toe na een puntloos oktober”, zei de tevreden Buitenpost-coach Willem Brouwer. “En dit zijn belangrijke punten.” Door de zege op ONS Sneek gaat Buitenpost de directe concurrent voorbij op de ranglijst. De derby in Sneek begon goed voor de Blauwkes. Na ruim tien minuten spelen werd Rolf Dijk weggestuurd door Berend Schootstra. Alleen voor de keeper schoot hij beheerst binnen. In de open wedstrijd probeerden de Snekers snel iets terug te doen, maar doelman Kevin van der Meulen wist een doelpoging onschadelijk te maken. Vervolgens kreeg Buitenpost via Mark van der Meer een goede kans op 0-2. In de counter die daarop volgde scoorde Gerben Visser de gelijkmaker. Weer een minuut later stoomde Van der Meer opnieuw op en in plaats van zelf op doel te schieten, besloot hij de bal breed te leggen op Rob Schokker. De spits kwam een schoenlengte te kort om de bal tegen de touwen te schieten. Na bijna een half uur mocht Dijk op een mooie plek aanleggen voor een vrije trap. Zijn doelpoging werd half gepareerd door de doelman, in de rebound was Willem de Boer er als de kippen bij en bracht hij Buitenpost weer op voorsprong.

Meer strijd
Na rust kwam Buitenpost weer goed uit het startblok. Een doelpunt van Max Huiskamp werd afgefloten wegens buitenspel. Daarna ging ONS Sneek steeds nadrukkelijker op zoek naar de gelijkmaker. “Je zag dat er steeds meer strijd werd geleverd. En het bleef lang 1-2, en daardoor spannend”, aldus Brouwer. De coach moest Schootstra en Dijk, die terugkwamen van een blessure, wisselen. Met jonge, verse krachten probeerde Buitenpost te counteren. Bij een omschakelingsmoment werd Van der Meer op volle snelheid en in kansrijke positie ten val gebracht. Rode kaart, dacht de aanhang van Buitenpost, maar zowel de scheidsrechter als assistent-scheidsrechter stonden op te grote afstand om de situatie goed in te kunnen schatten. Er klonk dus geen fluitsignaal. De thuisploeg kreeg ook een paar goede mogelijkheden om te kunnen scoren, onder andere via de ijverige Rik Weening die afgelopen zomer overstapte naar de concurrent, maar Van der Meulen liet zich niet passeren.

Prooi
Net voor tijd viel de bevrijdende derde goal voor Buitenpost. Schokker wist een hoekschop van invaller Mike Visser fraai binnen te koppen. De Snekers gaven echter nog niet op. In blessuretijd was het opnieuw Visser die een frommelgoal op zijn naam zette. Ondanks dat de leidsman nog veel tijd bijtrok, kwam Buitenpost niet meer in gevaar, maar kreeg Schokker zelfs nog een grote kans die werd verijdeld door de keeper. Zo eindigde de Friese derby in een prooi voor de Blauwkes.
Komende dinsdag speelt Buitenpost een bekerwedstrijd tegen vierdeklasser ODV uit Wijnjewoude. Het duel op De Swadde begint om 20.00 uur. Zaterdag volgt er weer een thuiswedstrijd in de competitie. Dan is Berkum de tegenstander.

Opstelling ONS Sneek: Tristan Boersma, Glenn Buma (75. Han van Dijk), Patrick van der Veen (84. Simon de Laat), Joran Swart, Gabriël Fernando, Wesley Tankink, Giovanni Aronds (75. Mounir Loolofs), Mark Westra, Nick Kleen (75. Rico Cordes), Gerben Visser, Rik Weening

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma, Mark Huizinga, Durk de Haan (69. David Kazimier), Max Huiskamp, Berend Schootstra (54. Folkert van Dongera), Willem de Boer (79. Wessel van der Galiën), Mark van der Meer (79. Jorn Jongsma), Rob Schokker, Rolf Dijk (69. Mike Visser)

Scoreverloop: 12. Rolf Dijk 0-1, 22. Gerben Visser 1-1, 27. Willem de Boer 1-2, 86. Rob Schokker 1-3, 90. Visser 2-3.
Gele kaart: Durk de Haan, Max Huiskamp (Buitenpost)

Foto’s: Orange Pictures
Verslag: PL