Pelikaan S – Buitenpost

Gronings-Friese derby is een prooi voor Buitenpost

De derby tussen Pelikaan S en Buitenpost is zaterdag in 0-2 geëindigd. Buitenpost speelde een goede eerste helft in Oostwold (Westerkwartier) waarin het vlak voor rust op voorsprong kwam via Bernd Douma. De thuisploeg nam in de tweede helft meer initiatief, maar de Blauwkes kregen de kansen en scoorden via Sam Wormmeester. “Een fijne overwinning. Ik denk dat het vele publiek uit Buitenpost een leuke wedstrijd heeft gezien”, aldus trainer Kevin Waalderbos.

Sam Wormmeester startte in de basis waardoor Rik Weening op de bank begon. David Kazimier zat voor het eerst dit seizoen na een lange blessure bij de selectie. Vanaf het begin deelde Buitenpost net over de provinciegrens de lakens uit. Pelikaan S trok zich terug op eigen helft en probeerde via counters gevaarlijk te worden. Na tien minuten was de eerste kans voor David Albert Villalta. Hij schoot naast. Vervolgens drukte Buitenpost door en kwamen er wat mogelijkheden. Halverwege de eerste helft was er weer een doelpoging van Albert Villalta, nu redde de keeper. Daarna was Edwin Schaafsma aan de beurt. Hij schoot van afstand, doelman Stefan van der Lei liet los en redde in tweede instantie op de rebound van Kian Visser. Net voor rust probeerde ook Bas Verbree het van afstand. Weer liet de keeper de bal los, nu waren de Buitenposter spitsen net te laat voor de rebound. Toch kwamen de Blauwkes terecht op voorsprong. Uit een hoekschop van Willem de Boer ging Bernd Douma naar de eerste paal en hij kopte achterwaarts de bal prachtig in de verre hoek.

Voordeel
In de tweede helft ging Pelikaan S opportunistischer spelen. De eerste kans was wel direct weer voor Buitenpost. Visser kopte een hoge bal goed door op Wormmeester die met drie verdedigers in zijn nek toch op doel wist te schieten. De doelman tikte de bal maar net over. Wim de Vries moest al vroeg geblesseerd naar de kant en werd vervangen door Jort van der Meulen. De thuisploeg, met veel ervaring in de gelederen, werd net als in de eerste helft alleen maar gevaarlijk uit standaardsituaties. Na een uur spelen schoot Visser op de keeper, de bal kwam vervolgens op de rand van de 16 voor de voeten van Willem de Boer die net naast schoot. Ruim een kwartier voor tijd mocht Pelikaan S een corner nemen. De bal werd weggekopt en opgepikt door De Boer. Inmiddels was Wormmeester weggesprint en De Boer speelde hem goed aan, terwijl hij naar de grond werd gewerkt. Scheidsrechter Robert de Wit gaf voordeel, Wormmeester passeerde een verdediger en schoot daarna knap binnen. Pelikaan S rook één keer aan een doelpunt. Een van richting veranderd schot belandde op de buitenkant van de paal.

‘Geen enkele redding’
“We hebben met veel energie gespeeld en kneiterhard gewerkt. Het positiespel was goed, daarom waren we in de eerste helft zo dominant. Terecht dat we op 0-1 kwamen”, zei Waalderbos. Hij wist dat de tegenstander in de tweede helft moest komen. “Zij gingen meer forceren terwijl het bij ons moeizamer liep.” De overwinning kwam echter geen moment in gevaar en doelman Kevin van der Meulen hoefde geen enkele redding te verrichten, zag de trainer ook. “We hebben geen kans weggegeven, zij hebben geen schot tussen de palen gehad. Sam maakte een fantastische goal uit een counter. Het was degelijk en goed bij ons. Het spel aan de bal wordt steeds beter”, concludeerde Waalderbos. Zaterdag speelt Buitenpost thuis tegen Heino, net als Buitenpost een echte dorpsclub. Na afloop treedt zanger Douwe op in de kantine en is er het Rad van Fortuin.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (53. Jort van der Meulen), Bernd Douma, Ron Janzen, Youri Sletering, Willem de Boer, Edwin Schaafsma, Bas Verbree, David Albert Villalta (75. Rik Weening), Sam Wormmeester (75. Jarno Westerhof), Kian Visser

Scoreverloop: 45. 0-1 Bernd Douma, 72. 0-2 Sam Wormmeester
Gele kaart: Jan Hooiveld (Pelikaan S), Bas Verbree, Edwin Schaafsma (Buitenpost)

Verslag: PL