Urk – Buitenpost

Gehavend Buitenpost verliest nipt op Urk

De strijdende voetballers van Buitenpost konden zaterdag met opgeheven hoofd het veld verlaten op Urk. De verrassende nummer twee verloor dan wel van de koploper, maar het verschil was klein. Urk wist met 1-0 te winnen. Het doelpunt viel al in de eerste minuut. In de spannende slotfase hadden de Blauwkes nog kans op een punt, maar een schot van Jorn Jongsma eindigde op de paal.

Overbluft
Buitenpost begon met drie nieuwe basisspelers. Aanvoerder Berend Schootstra en Danny Boersma vulden de volle ziekenboeg aan en Robin Huisman de Jong moet sinds vorige herstellen van een heftige nek- en rugblessure. Het drietal werd vervangen door Halbe Elsenga, Mark Huizinga en Wessel van der Galiën. Urk startte fel aan het duel. Dat resulteerde na 56 seconden spelen al in een doelpunt voor Hessel Snoek. Buitenpost werd duidelijk overbluft en moest lang herstellen van deze klap. Pas halverwege de eerste helft kreeg de ploeg wat meer grip op de wedstrijd zonder daarbij kansen te kunnen creëren. Verder dan een vrije trap van Rolf Dijk die op het dak van het doel eindigde, kwamen de Blauwkes niet. Snoek had daarentegen een grote kans op de 2-0, maar Kevin van der Meulen redde uitstekend.

In evenwicht
In de tweede helft kwam het eerste gevaar weer van Urk. Opnieuw hield Van der Meulen Buitenpost in de wedstrijd met een fantastische redding op een doelpoging van Jelle de Boer. Daarna was de rommelige wedstrijd meer in evenwicht. Het gevecht vond vooral op het middenveld plaats. Het laatste kwartier werd erg spannend. Eerst was er een kopbal van Buitenposter Rob Schokker die net overging, daarna greep Wessel van der Galiën uitstekend in voordat Urk gevaarlijk kon worden. Net voor tijd drongen de gasten steeds meer aan. Dat leidde tot een kans voor invaller Jorn Jongsma die keihard op de paal schoot. In blessuretijd mocht Mark Huizinga aanleggen voor een vrije trap op de rand van het zestienmetergebied. Zijn schot belandde in de muur.

Update Robin Huisman de Jong
“Het was van beide kanten geen goede wedstrijd. Het eerste half uur was voor ons vooral tegenhouden, daarna ging het beter”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer. Dat zijn ploeg gehavend aan het duel begon door de vele blessures, wilde hij niet als excuus gebruiken. “De nieuwe jongens hebben het goed gedaan. Het was alleen even wennen met twee nieuwe centraal verdedigers en een andere verdedigende middenvelder. En ik had heel jonge wissels op de bank.” Brouwer kon een update geven over de ernstige blessure van Robin Huisman de Jong, die nog een lange weg te gaan heeft met zijn herstel. “Hij heeft een stukje van een nekwervel afgebroken en loopt met een nekbrace. Naar omstandigheden gaat het goed met hem. Hij heeft vooral veel rust nodig. Het belangrijkste is dat hij er geen blijvend letsel aan overhoudt.”

‘Nog steeds prima’
Over de wedstrijd was Brouwer tevreden dat zijn team na een uur spelen met frisse aanvallers nog gas kon geven op zoek naar de gelijkmaker. Dat geluk was echter niet aan Buitenpost besteed. “Wij stonden met plaats twee wat te hoog, maar wij kunnen het iedere tegenstander lastig maken. En tien punten uit zes wedstrijden is nog steeds prima.” De komende weken treft Buitenpost opnieuw sterke opponenten. Rkav Volendam is zaterdag de tegenstander thuis op De Swadde.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Mark Huizinga, Wessel van der Galiën, Josha Ottens (63. Durk de Haan), Willem de Boer (68. Mike Visser), Halbe Elsenga (63. Jorn Jongsma), Max Huiskamp (77. Bernd Douma), Rolf Dijk (77. David Kazimier), Rob Schokker, Folkert van Dongera

Scoreverloop: 1. Hessel Snoek 1-0
Gele kaart: Gert Jan Karsten (trainer Urk)

Foto’s: Orange Pictures