Voetbalschool Veerkr88 viert tienjarig jubileum in herfstvakantie

Voetbalschool Veerkr88 bestaat tien jaar. Dit wordt gevierd tijdens de voetbaltweedaagse op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober. In de herfstvakantie doen dan weer honderd kinderen mee aan professionele voetbaltrainingen op Sportpark De Swadde in Buitenpost en leven ze als een echte voetbalprof.

Voetbalschool Veerkr88 is in 2009 gestart op sportpark Olde Wierden van v.v. Opende. SC Cambuur-speler Marc Mboua opende destijds de voetbalschool. Het openingswoord werd gedaan door directeur Paul Olijve van De Haan Westerhoff, één van de sponsoren. In de eerste jaren werd op woensdag- en vrijdagmiddag techniektrainingen aangeboden aan jeugdvoetballers in de leeftijd van 5 tot en met 15 jaar. Onder leiding van regionale amateurvoetbaltrainers, waaronder Atze van der Wijk, Siebe Bos, Ronnie Pander, Wierd Kuipers, Alex van der Veen en Wietse van der Veen. Later kwamen daarbij Martin Brandsma, Johannes Douma en Oane Westra bij. Als keeperstrainer werd Egbert Darwinkel naar Opende gehaald. De doelstelling was en is nog steeds om op een onderscheidende manier een aanvulling te zijn op de wekelijkse trainingen bij de eigen clubs. Daarnaast is het doel om jeugdspelers een extra prikkel te geven.

Professionalisering
In juli 2011 hing het bestaan van voetbalschool Veerkr88 aan een zijden draadje. Door inspanning van Paul Olijve en zijn bedrijf bleef Veerkr88 bestaan. Er werd gekozen voor professionalisering. De trainingsgroepen werden kleiner en er kwamen meer trainers voor de kinderen beschikbaar. Dus minder jeugdspelers in een groep onder leiding van maar liefst twee ervaren voetbaltrainers. Nieuwe amateurtrainers waren Ron de Boer, Henk de Boer, Auke Bosma en Jurjen Bosch. Sierk Kooistra werd als tweede jeugdkeeperstrainer binnengehaald. Iets later kwam daar ook keeperstrainer Jochum Bouma bij. Ook de locatie veranderde. Na drie succesvolle jaren in Opende werd er verhuisd naar het onderkomen van VV Buitenpost. Dit had te maken met de verbintenis die de voetbalschool afsloot met hoofdsponsor De Haan Westerhoff uit Drachten.

Bekende voetbalprofs
Verschillende bekende voetbalprofs kwamen langs op Sportpark De Swadde om de jeugdspelers nog meer te motiveren. Namen als Foppe de Haan, Gerald Sibon, Geert Arend Roorda, Pele van Anholt, Bilal Basacikoglu, Henk de Jong, Lucas Woudenberg, Doke Schmidt, Ben Rienstra en Michel Vlap waren door de jaren heen te gast om onder andere trainingen te geven en de prijsuitreikingen te verzorgen.

Voetbaltweedaagse in de herfstvakantie
Voetbalschool Veerkr88 is na tien jaar nog steeds populair. Na de driedaagse in mei van dit jaar organiseert de voetbalschool op 24 en 25 oktober de voetbaltweedaagse 2019. Tijdens de twee dagen in de herfstvakantie leven de deelnemers als echte voetbalprofessionals. De dag begint om 09.30 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur, tussen de middag krijgen de kinderen een lunch in de sportkantine van VV Buitenpost. Voor alle deelnemers is er een compleet voetbaltenue en na afloop een deelnamecertificaat met een teamfoto. De (voetbal)activiteiten staan onder leiding van gekwalificeerde trainers uit de regio, geassisteerd door een groep enthousiaste jeugdtrainers.

Prijzen
Traditioneel is er op de laatste middag een fantastische prijsuitreiking. Voor alle deelnemers zijn er schitterende prijzen te winnen. Deze tweedaagse staat volledig in het teken staan van het tienjarig jubileum. Hoofdsponsor De Haan Westerhoff heeft laten weten alle deelnemers een prachtige bal aan te bieden. Daarnaast heeft directeur Olijve door laten schemeren met nog een ‘verjaardagspresentje’ te willen komen. Een echte verrassing voor alle deelnemende voetbaltoppers.