Vrienden verkassen naar VV Buitenpost

Sam Wormmeester (22) uit Groningen en Edwin Schaafsma (21) uit Stiens spelen vanaf komend seizoen voor VV Buitenpost. Sam voetbalt op dit moment bij Velocitas 1897 en Edwin komt uit voor de Leeuwarder Zwaluwen. De twee studiegenoten en vrienden hebben zin in hun avontuur bij de Blauwkes en in de hoofdklasse.

Verdediger en middenvelder Edwin is begonnen bij Stiens en al vroeg terechtgekomen bij LAC Frisia. Het afgelopen seizoen was hij van vaste waarde bij de Leeuwarder Zwaluwen. Aanvaller Sam is een geboren Stadjer en voetbalt al z’n hele carrière bij Velocitas. Een overstap naar een andere club maakt hij dan ook niet zomaar. De twee werden enthousiast gemaakt door voetballer Max Huiskamp van Buitenpost bij wie ze in de klas zaten op het Cios. “Dit is een kans die op mijn pad komt. Sportief gezien ben ik wel toe aan een nieuwe prikkel en omgeving”, aldus Sam. “Ik heb een groen hart, maar bij Velo heb ik het maximale eruit gehaald en heb ik mijn steentje bijgedragen. Ik kies nu voor mezelf.” Edwin: “Ik volg Buitenpost altijd. Het is een club waar je graag naar toe wilt als je het hoogst haalbare zoekt. Zo’n kans krijg je niet snel. En wat me aanspreekt is dat het een dorpsclub is.”

Niet bang voor niveauverschil
Edwin is een multifunctionele verdediger en speelt ook op het middenveld. “Ik ben snel, krachtig, tweebenig en voel me zowel verdedigend als aanvallend comfortabel”, aldus de derdejaars student aan NHL Stenden. Hij verwacht dat het flink aanpoten wordt van de eerste klas naar de hoofdklasse.  “Meer trainingsarbeid en een hoger niveau. Ik hoop snel te kunnen aanhaken en van meerwaarde te kunnen zijn.” Voor Sam is de stap nog groter. Met Velocitas werd hij dit seizoen kampioen in de derde klasse, scoorde hij negentien keer en leverde hij veel assists af voor de topscorer (34 goals) van zijn team. “Maar ik ben niet bang voor het niveauverschil”, klinkt het zelfverzekerd. Sam, die met zijn vriendin in Groningen samenwoont, is een creatieve speler die zowel links, rechts, in de spits als op nummer tien goed uit de voeten kan. “Ik ben snel, tweebenig en scoor ook met beide voeten. Linksbuiten is mijn favoriete positie.” Sam denkt dat het dorpsgevoel bij Buitenpost overeenkomt met de gemoedelijkheid bij Velocitas. “Mijn vader, die onze trainer is, vindt het natuurlijk hartstikke jammer dat ik wegga, maar is ook lovend en enthousiast over mijn grote stap.”

• Wedstrijd: Heino - Buitenpost
  • Datum: 21-04-2024