Willem Brouwer stopt bij VV Buitenpost

Hoofdtrainer Willem Brouwer zwaait aan het eind van dit seizoen af bij VV Buitenpost. De 59-jarige Drachtster wil zijn vrije tijd vooral buiten het voetbal besteden. “Een andere reden is er niet, want ik heb het enorm naar mijn zin bij Buitenpost.” Brouwer is bezig met zijn tweede seizoen bij de vierdedivisionist. Vorig seizoen wist hij zijn ploeg met 36 punten naar een veilige elfde plek te leiden. Dit seizoen staat Buitenpost na dertien wedstrijden verdienstelijk op plaats negen met 20 punten.

Lang over nagedacht
“Het was geen gemakkelijke keuze”, geeft Brouwer aan, “maar er zijn meer zaken in het leven dan voetbal alleen. Ik heb m’n hele leven op het voetbalveld gestaan. Het trainerschap kost veel tijd en ik heb het ook heel druk met mijn werk. Volgend voorjaar hoop ik 60 jaar te worden. Dan wil ik mijn tijd anders kunnen invullen.” Zijn besluit is zorgvuldig tot stand gekomen; hij heeft er lang over nagedacht. “Vorig seizoen hebben we het doel van handhaving gehaald en ook dit jaar gaat het prima. Een goed moment om te stoppen dus.” Dat had wat de spelersgroep betreft niet gehoeven. “De jongens vinden het jammer. Ja, dat doet me wel wat”, aldus de oud-trainer van BCV, Flevo Boys, Harkemase Boys, Berkum en Drachten.

Erg jammer
Net als de eerste selectie hadden de Technische Commissie en het bestuur van VV Buitenpost graag gezien dat de ervaren trainer nog een seizoen was doorgegaan. “We vinden het erg jammer dat Willem stopt”, aldus voorzitter Paul Olijve. “Hij is goed bezig met ons eerste elftal. Hij levert goede prestaties met een jong team op een hoog niveau en maakt jonge spelers ook beter. Dat is knap. En de sfeer in de groep is altijd goed.”

Gas geven
Wat Brouwer vervelend vindt, is dat in de amateurvoetbal trainers steeds vroeger worden vastgelegd. “Ik moest nu al beslissen voor een contract tot juni 2024…” Betekent een afscheid bij Buitenpost het einde van zijn trainerschap? Brouwer denkt van wel. “Maar zeg nooit nooit.” Hij vindt het te vroeg om nu al terug te blikken. “Al kan ik wel zeggen dat ik blij ben met mijn keuze voor Buitenpost. Een prachtige club met aardige mensen en een geweldige groep. We gaan nu nog zeven maanden gas geven en in de vierde divisie blijven.”