Zes Friese voetbalclubs in één minicompetitie

Zes Friese voetbalverenigingen gaan het in het voorjaar tegen elkaar opnemen in een eigen minicompetitie. Het gaat om hoofdklasser Buitenpost en eersteklassers Blauw Wit ’34, Broekster Boys, FC Burgum, Drachtster Boys en Leeuwarder Zwaluwen. Deze clubs hebben met elkaar afgesproken een volledige competitie te gaan spelen met zowel het eerste als het tweede elftal. Het initiatief is genomen omdat een herstart van het huidige voetbalseizoen zo goed als zeker niet doorgaat. De competitie krijgt de naam van de sponsor: De Haan Westerhoff.

Aantrekkelijke derby’s
Na 23 februari neemt de KNVB een definitief besluit over hervatting van de voetbalcompetities. Als dit geen optie blijkt te zijn, gaan de zes verenigingen aan de slag met de De Haan Westerhoff-competitie, die aantrekkelijke derby’s zal gaan opleveren. Het is de bedoeling de wedstrijden te spelen in de mooiste voetbalmaanden van het jaar, namelijk mei en juni. Dit is alleen mogelijk wanneer de coronamaatregelen uiterlijk begin april worden versoepeld. De teams moeten namelijk ook rekening houden met een trainingsopbouw. Met het doel om met twee elftallen per vereniging uit te komen, tonen de clubs aan dat de binding tussen de hoofdmacht en de reserves superbelangrijk is.

Zoveel mogelijk duels
Het exacte speelschema van de De Haan Westerhoff-competitie moeten de clubs nog bespreken. Wel is duidelijk dat er niet alleen op zaterdag zal worden gespeeld, maar dat er ook doordeweekse wedstrijden worden ingepland. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wens van de voetballers om zoveel mogelijk duels te spelen. Om de wedstrijden nog aantrekkelijker te maken voor spelers, technische staf en ook de supporters als die weer aanwezig mogen zijn, is besloten om een eindklassement op te maken na de gespeelde wedstrijden. Voor de deelnemende teams zijn er aantrekkelijke prijzen te winnen, beschikbaar gesteld door De Haan Westerhoff, tevens hoofdsponsor van VV Buitenpost.