Buitenpost haalt remise tegen stug Noordscheschut

Buitenpost heeft zaterdag niet kunnen winnen van promovendus Noordscheschut. In een matige wedstrijd lukte het de blauwhemden steeds niet door de defensie van de Drenten te komen. Een fout in de verdediging leverde de gasten in de eerste helft zomaar een doelpunt op, hun enige kans voor rust. Vervolgens groeide keeper Wiebe Zinger van Noordscheschut uit tot uitblinker. Toch moest de ploeg uiteindelijk nog een tegengoal incasseren. In blessuretijd lukte het spits Rudmer Loonstra de meer dan verdiende gelijkmaker binnen te schieten en eindigde het duel in 1-1.

Geblunder
Voor de wedstrijd was er een minuut stilte voor oud-voorzitter Henk Verver. Hij was na een kort ziekbed in zijn woonplaats Groningen overleden. Buitenpost startte na het eerste fluitsignaal goed en dwong een aantal goede kansen af. Noordscheschut beperkte zich volgens verwachting tot verdedigen. En toen kwam de dertiende minuut, die Buitenpost de gehele wedstrijd zou achtervolgen. Danny Boersma greep niet in en Buitenpost-keeper Kevin van der Meulen zag er ook niet goed uit. Noordscheschut-aanvaller Lauren Lanning profiteerde van het geblunder achterin: 0-1. De thuisploeg ging verder met zorgvuldig opbouwen van achteruit, maar wist maar geen goede gaten te vinden in de Drentse muur en had ook moeite met het gladde veld. Het stugge Noordscheschut verdedigde de voorsprong met verve.

Extra druk
Ook in de tweede helft doken de gasten slechts sporadisch op in het Buitenposter doelgebied. Noordscheschut greep alles aan om minimaal met een punt naar huis te gaan. De voetballers bleken slechte toneelspelers door blessures te veinzen. De sfeer op en langs het veld werd grimmiger en Buitenpost ging ook meer overtredingen maken. De thuisploeg bleef onvermoeid aanvallen, maar moest ook oppassen voor een snelle counter. Met nog zes minuten te gaan, bracht Buitenpost-trainer René van der Weij zijn laatste wissel in. Verdediger Aaron Boekhout maakte plaats voor aanvaller Rik Weening om zo nog voor extra druk op Noordscheschut-keeper Zinger te zorgen. Net voor tijd kreeg ook doelman Van der Meulen het sein van Van der Weij om mee naar voren te gaan. Middenvelder Rob Dijkstra zette voor en Rudmer Loonstra leek de gelijkmaker eindelijk binnen te werken. Met een uiterste inspanning redde Zinger, maar wel ten koste van een corner. En deze laatste hoekschop werd Noordscheschut fataal. Doelman Van der Meulen maakte ‘oorlog’ in het strafschopgebied en er ontstond een klutssituatie, waarna de bal voor de voeten van spits Loonstra belandde. Hij haalde uit en via een Drentse verdediger verdween de bal over de lijn: 1-1.

Loon naar werken
“Het lukte ons niet de muur te breken. Daarbij kwam bij dat keeper Zinger fantastisch stond te keepen. Hij heeft zeker drie doelpunten voorkomen”, aldus trainer Van der Weij. “We hebben er alles aangedaan. Ook door de wisselspelers in te brengen, vol op de aanval. Gelukkig valt dan de gelijkmaker nog, het was zeker loon naar werken. We waren niet geweldig, maar wel de gehele wedstrijd beter.”

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.