Buitenpost tevreden winterstop in

Buitenpost heeft de eerste competitiehelft positief afgesloten. De Blauwkes versloegen zaterdag PKC’83 met 2-0 en staan in de winterstop op een comfortabele tweede plaats op de ranglijst. Omdat Drachten verloor van Balk, heeft Buitenpost de Drachtsters weer in het vizier. De achterstand op de koploper is geslonken tot vier punten. De voorsprong op nummer drie Gorecht bedraagt acht punten, al heeft deze ploeg wel een wedstrijd minder gespeeld.

Meteen raak
Om de druk op Drachten op te kunnen voeren, moest er worden gewonnen van de lastige tegenstander PKC. In een matig duel op een goed bespeelbare grasmat begonnen de Groningers, met oud-Buitenposters Sip Jaap Bos en Simon Schreiber in de basis, veel feller. Dat leidde in de zevende minuut al tot een 100 procent kans. Twee spelers van PKC kwamen vrij te staan voor doelman Kevin van der Meulen, maar in plaats van het afgeven van de bal, besloot de Groninger spits Toufik Faraoui zelf te schieten. Zijn poging ging echter jammerlijk naast. Nadat de storm van de gasten was gaan liggen, kwam Buitenpost beter in het spel. De eerste kans voor de thuisploeg was meteen raak. Rudmer Loonstra werd gelanceerd door Rob Dijkstra en alleen voor de keeper rondde hij beheerst af: 1-0. De Blauwkes creëerden daarna nog een aantal mogelijkheden via Rolf Dijk, Robin Huisman de Jong en Berend Schootstra, maar gescoord werd er in de eerste helft niet meer.

Counteren
In de tweede helft werd het spelbeeld er niet beter op. Door veelvuldig balverlies en onnauwkeurige passes door beide ploegen viel er weinig te genieten voor het publiek. Ook het aantal gevaarlijke momenten voor beide doelen waren schaars. Zo kabbelde het duel voort, totdat PKC in de eindfase ging aandringen op zoek naar de gelijkmaker. Buitenpost werd ver teruggedrongen en kreeg ruimte om te counteren. Pas in blessuretijd lukte het Rik Weening om uit een uitbraak knap de 2-0 binnen te schieten.

Goed gevoel
Buitenpost-trainer René van der Weij zag dat zijn ploeg wederom weinig kansen had weggegeven. “Daar moet ik mijn team absoluut een compliment voor geven. Met zijn allen goed verdedigd en onze keeper Kevin van der Meulen heeft geen echte redding hoeven te verrichten. Als je achteraf hoort dat koploper Drachtster Boys dik onderuit gaat in en tegen Balk, is het weer spannend bovenin. We gaan met een goed gevoel de winterstop in”, sprak de coach tevreden.

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.